Zijn jouw competenties projectmanager-eigen of projectprofessional-eigen?

 In Blog

Zijn jouw competenties projectmanager-eigen of projectprofessional-eigen?

Als je gaat solliciteren naar een baan als projectmanager, kom je van alles tegen in vacatureteksten. Die vertellen je wat je taken en verantwoordelijkheden worden en geven je als het goed is een beeld van wat het bedrijf doet en wat daar belangrijk wordt gevonden. Daarnaast worden er verschillende competenties genoemd, waaraan een kandidaat zou moeten voldoen. Als je meerdere vacatureteksten hebt gelezen, krijg je een steeds beter beeld van welke competenties projectmanager-, projectleider of een andere projectrol-eigen zijn, maar gelukkig is daar ook onderzoek naar gedaan, zodat je niet zelf alle vacatures af hoef te speuren.

LEIDINGGEVENDE COMPETENTIES PROJECTMANAGER

Er zijn verschillende competenties projectmanager-specifiek. Daar moet overigens wel bij gezegd worden dat de functie van projectmanager in het algemeen veel overlapt met die van projectleider en projectcoördinator. Voor bijna alle projectmanagercompetenties geldt daarom dan ook dat ze ook van toepassing zijn op al die functies.

Er zijn verschillende competenties die projectmanagers vaak moeten hebben volgens de vacatureteksten. Zo moeten ze goed leiding kunnen geven: je managet tenslotte een project. Je stuurt een team aan en zorgt ervoor dat het einddoel bereikt kan worden.

ONTWIKKELINGEN OP DE ARBEIDSMARKT

“De leidinggevende eigenschappen van de projectmanager vormen een belangrijke basis voor succes”, zo stelt een van de projectmanagementdeskundigen die geïnterviewd is voor een grootschalig arbeidsmarktonderzoek. Uit dit onderzoek blijkt dat er niet alleen functiespecifieke competenties zijn, maar dat er ook verschillende competenties zijn die terugkomen in allerlei soorten vacatures voor projecten. Wel geldt er een verschuiving: in 2017 werd de top 5 meest gevraagde competenties in projectvacatures gevormd door 1) Zelfstandig, 2) Verantwoordelijk, 3) Flexibel, 4) Communicatief vaardig en 5) Resultaatgericht. In 2018 hebben de Communicatieve vaardigheden plek één ingenomen: dat vinden werkgevers nu dus het belangrijkst. Verantwoordelijk zijn staat nog steeds op de tweede plek.

 

BENIEUWD WELKE COMPETENTIES DE REST VAN DE TOP 5 VULLEN? DOWNLOAD DE ARBEIDSMARKTMONITOR HIERONDER!

Download de top 5 van de Arbeidsmarktmonitor

arbeidsmonitor-long-2